VÅR INKLUDERANDE UTBILDNING HAR HJÄLPT LIBANESISKA GHAITH (11) ATT KOMMA LÅNGT
War Child arbetar för att göra sina projekt tillgängliga för alla barn - oavsett bakgrund eller omständigheter. Inkludering är en viktig prioritering för vår organisation - eftersom få saker är mer givande än att stödja barn att utvecklas i en värld som är både jämlik och rättvis. Barn som Ghaith.
Titta på: Ghaiths berättelse
Elvaårige Ghaith har epilepsi samt syn- och hörselskador, vilket tills nyligen har begränsat hans möjligheter att gå i skolan. Ghaith är inskriven på War Child’s Burj Barajneh Centre i Libanon och deltar i Unicefs program för anpassad grundläggande läs- och skrivkunnighet och räkneförmåga (A-BLN), som finansieras av regeringarna i Nederländerna, Australien och Finland. Han berättar sin historia i vår video:
Arbeta tillsammans
War Child’s personal arbetade tillsammans med Ghaith och hans familj för att underlätta hans övergång till undervisning. Ghaith hade inte gått i skolan på ett tag innan han anmälde sig till vår verksamhet. För att stödja hans inlärning besökte våra handledare honom hemma och tog med sig skolmaterial. Ghaith får också tillgång till terapeutiska sessioner för att hjälpa honom att hantera sitt tillstånd - och hans styrka och entusiasm har ökat avsevärt som ett resultat av detta. Ghaiths mamma är stolt över sin sons framsteg: "Ghaith har kommit långt på mycket kort tid tack vare dessa sessioner. Jag har aldrig sett honom så lycklig som han är nu!" Ghaiths mamma är förväntansfull inför framtiden för sin son.
Foto: Ralph Dargham
Foto: Ralph Dargham
Inkludering i centrum
Barn som lever med funktionshinder möter ett antal hinder som påverkar deras förmåga att hävda sina grundläggande rättigheter - både fysiska hinder och sociala hinder som diskriminering och stigmatisering.
War Child arbetar för att ta itu med dessa hinder i allt vårt arbete med barn - genom inkluderande programutformning och fortsatt utveckling av vår strategi STRETCH för att minska stigmatisering.