War Child satsar på ensamkommande

2 november 2021

War Child Sweden_Framtidshoppet logo_220803
“Gruppen ensamkommande har hamnat mellan stolarna och om inte dessa unga vuxna får hjälp riskerar en stor del av dem att hamna i utanförskap.”

Framtidshoppet

Embla Kullberg är projektledare för Framtidshoppet, ett War Child-projekt i samarbete med Arbetskraftförmedlingens kampanj REDO och Nordisk Kompetens med mål att stötta ensamkommande ungdomar som omfattas av nya gymnasielagen.

Framtidshoppet står på fyra ben: mentorskap, jobbskapande, kampanjarbete och samverkan. Det finansieras av medel från Postkodstiftelsen och varar fram till februari 2023.

War Child Sweden_Framtidshoppet_220803

Foto: REDO

“Mentorskapet ska hjälpa ungdomarna med såväl ökad trygghet som praktiska råd. Eftersom ett fast jobb är det absolut viktigaste för de ensamkommande som har uppehållstillstånd genom gymnasielagen, ska vi aktivt engagera näringslivet i projektet. Vi ska kommunicera ungdomarnas situation i utåtriktade kampanjer, bland annat för att just få gehör från näringslivet."
Embla Kullberg, projektledare Framtidshoppet

De samverkande parterna REDO och Nordisk Kompetens arbetar båda med målgruppen sedan tidigare. REDO är en kampanj vars syfte är att se till att de som fått uppehållstillstånd genom nya gymnasielagen ska få jobb. Nordisk Kompetens arbetar med omställning, rekrytering och bemanning och har fått ut många av målgruppens ungdomar i arbete.

“Det här samverkansprojektet kommer att betyda enormt mycket för ungdomarna. War Child är en professionell organisation med ett unikt helhetstänk. Mentorsprogrammet i kombination med jobbskapande är precis det som behövs för att stärka vår målgrupp och få dem att klara av de mycket höga krav som ställs på dem av Migrationsverket."
Joanna Ågren, en av initiativtagarna till REDO