Träffa lärarna som förespråkar metoden ”Learning through Play” i Uganda

28 oktober 2025

2025_UG_PlayMatters_Sister Secunda
War Child är stolta över att ingå i ett konsortium som levererar PlayMatters i Uganda – ett projekt som syftar till att integrera metoden Learning through Play (LtP) i förskolor och grundskolor för att förbättra det psykosociala välbefinnandet hos barn i flykting- och värdsamhällen.

PlayMatters-projektet lanserades i Uganda 2020 av ett konsortium ledt av International Rescue Committee tillsammans med War Child och Care International, med finansiering från LEGO Foundation.

Detta professionella utvecklingsprogram syftar till att integrera undervisningsmetoderna Learning through Play (LtP) i utbildningspolitik och -system, samtidigt som det samarbetar med lokala aktörer inom utbildningsområdet för att erbjuda utbildning och stöd till lärare och skolor.

LtP är en aktiv undervisnings- och inlärningsmetodik som tar vara på barns naturliga vilja att leka. Genom vägledda, praktiska, meningsfulla och lekbaserade interaktioner får barnen de emotionella, kognitiva, sociala, kreativa och fysiska färdigheter som behövs för att återhämta sig från trauman efter våld och förflyttning och för att förhindra att dessa upplevelser påverkar deras framtid.

Under de senaste fem åren har PlayMatters-projektet överträffat sitt mål på 350 000 barn med 135 % och kommer att nå 471 431 barn mellan januari 2020 och mars 2026. War Child nådde själv 79 144 personer genom projektet under 2024.

Lärare delar sina erfarenheter av hur PlayMatters-projektet har påverkat deras skolor

För att säkerställa att deltagande skolor och centrum har alla verktyg de behöver för att implementera metodiken LtP i sina klassrum, får de ett brett stöd under sitt första år genom Playmatters Core Package.

Detta inkluderar lärarutbildning, utbildning för skolledare, Continuous Professional Development (CPD) för lärare, samhällsengagemang, tillhandahållande av läromaterial till elever och lärare samt renovering av skolor till säkra och inkluderande miljöer där alla barn kan lära sig.

2025_UG_PlayMatters_Sister Secunda 2

Sister Secunda – rektor på en grundskola i sydvästra Uganda

Sister Secunda, rektor för en grundskola i sydvästra Uganda, säger att metoderna för LtP har hjälpt hennes elever att prestera bättre i skolan, och nu stöder hon andra skolor att införa samma metod.

”Införandet av PlayMatters-projektet på vår skola markerade en vändpunkt i vår undervisnings- och inlärningsmetodik. Jag insåg potentialen i metoden Learning through Play för att förändra utbildningen, och deltog därför aktivt i alla utbildningar, involverade min personal och stödde den praktiska användningen av LtP i klassrummen. Tillsammans med andra skolledare genomförde jag regelbundna lektionsobservationer för att säkerställa att metoden integrerades effektivt i den dagliga undervisningen.

“Vår skola är nu erkänd som en förebild för inkluderande, lekbaserat lärande och stöder andra skolor i att anta samma tillvägagångssätt."
Sister Secunda

"Innan PlayMatters var våra insatser för professionell utveckling inkonsekventa och reaktiva. Projektet hjälpte oss dock att institutionalisera ett strukturerat program för Continuous Professional Development, som nu är fast förankrat i vår skolkalender.

Lärarna använder nu aktivt metoden Learning Through Play, vilket skapar mer barnfokuserade klassrum och förbättrade interaktioner med eleverna. Detta resulterade i att 97 % av våra elever klarade Division 1 (högsta betyg) i Primary Leaving Examination 2024, och även i ett ökat antal inskrivningar.

Vår skola är nu erkänd som en modell för inkluderande, lekbaserat lärande och stöder andra skolor i att anta samma tillvägagångssätt.”

2025_UG_PlayMatters_Dawa

Dawa Josephine - grundskolelärare i Västnilen

Dawa Josephine, lärare i läs- och skrivkunnighet samt matematik på en grundskola i Västnilen, säger att LtP har lärt henne att sätta elevernas behov i centrum för sin undervisning, vilket gör lektionerna mer interaktiva och roliga. Utbildningen genom PlayMatters har också stärkt hennes kompetens och självförtroende som lärare.

”Jag heter Dawa Josephine och undervisar i läs- och skrivkunnighet samt matematik för elever i årskurs 1 på min grundskola. Innan jag gick utbildningen Learning Through Play använde jag främst traditionella, lärarcentrerade metoder där jag dominerade lektionerna och sällan gav eleverna möjlighet att delta. Jag använde sällan undervisningsmaterial och mina lektionsplaner innehöll väldigt få aktiviteter som involverade eleverna. Det resulterade i att många elever hade svårt att förstå lektionerna.

Efter utbildningen i Learning Through Play som genomfördes av War Child, PlayMatters-projektet, insåg jag att mina tidigare metoder var mycket tråkiga och mindre effektiva för eleverna. Utbildningen introducerade mig till elevcentrerade metoder, vilket hjälpte mig att skapa mer engagerande aktiviteter som aktivt involverar alla elever. Jag lärde mig också att ta fram undervisningsmaterial som gynnar hela klassen, vilket gjorde mina lektioner mer interaktiva och roliga. Denna metod har uppmuntrat eleverna att gå i skolan regelbundet och lockat fler barn att delta, ivriga att interagera med läromaterialet.”

“Denna metod har uppmuntrat eleverna att gå i skolan regelbundet samt lockat fler barn att börja skolan och se fram emot att interagera med läromaterialet."
Dawa Josephine, grundskolelärare

”Professionellt sett har utbildningen avsevärt förbättrat mina pedagogiska färdigheter. Utbildningarna inom Continuous Professional Development (CPD), både grundläggande och repetitionskurser, har gett mig de verktyg jag behöver för att handleda kollegialt lärande, mentorskap, coaching och praktiska aktiviteter på skolan.

CPD-utbildningen hjälpte mig att utveckla mina färdigheter inom ledarskap, teamwork, kommunikation, organisation, planering och samarbete, samt att lära mig hantera läroplanen och prioritera aktiviteter. Framför allt har mina problemlösningsfärdigheter förbättrats, vilket gör att jag kan hjälpa andra kollegor som har svårt att hitta andra roliga, elevcentrerade och aktiva sätt att undervisa i klassen.

Jag stöder nu andra lärare som resursperson och främjar interaktion mellan eleverna. En annan fantastisk prestation för mig var att bli erkänd av distriktet som en föredömlig lärare som har främjat LtP i skolan. Detta stärkte min självkänsla, fick mig att känna mig uppskattad och ökade mitt självförtroende.

Jag är alltid glad att dela med mig av mina kunskaper till andra lärare så att de kan lära sig och ta till sig dem.”

2025_UG_PlayMatters_Barungi

Barungi Abdulatif - matematiklärare på en grundskola i ett flyktingläger i västra Uganda

Barungi är inte bara grundskolelärare i västra Uganda, utan är nu också Trainers of Trainers (ToT) och mästarlärare inom LtP och hjälper andra pedagoger att lära sig om lekbaserat lärande.

”Innan jag fick utbildning i LtP-metoden var min förståelse för den begränsad. Grundutbildningen var en vändpunkt som fördjupade min förståelse för lekbaserat lärande och förnyade min syn på hur barn naturligt deltar i lektioner som är lekbaserade. Utbildningen var insiktsfull, men täckte inte alla aspekter av metodiken. Jag var ändå fast besluten att utvecklas. Jag engagerade mig i fortlöpande konsultationer och deltog aktivt i mentorskapssessioner, som uppmuntrades under utbildningen.

Vi fick försäkran om fortsatt stöd från PlayMatters, högskolelärare och distriktsutbildningspersonal. När vi återvände till skolan fick vi i uppdrag att inrätta Continuous Professional Development Committees (CPDCs), och jag fick äran att delta i vår. Den inledande fasen var utmanande. Metoden var ny, jag höll fortfarande på att bygga upp förtroendet för dess tillämpning och vissa kollegor var skeptiska. Dessutom gjorde konkurrerande prioriteringar implementeringen svår.

Stödbesök från PlayMatters personal, högskole-CCT:er och distriktsansvariga var dock avgörande. Dessa engagemang stärkte min förståelse för metodiken och förändrade min undervisningspraxis. Min lektionsplanering blev mer inkluderande, min klassrumsmiljö mer engagerande och elevernas deltagande ökade avsevärt. Jag blev också mer kreativ i min undervisning.”

“Denna resa har inte bara förändrat mitt sätt att undervisa, utan också stärkt vår skolas engagemang för lekfulla inlärningsupplevelser."
Barungi Abdulatif

”Det mentorskap jag fick bidrog inte bara till min professionella utveckling utan gav mig också möjlighet att vara mentor för andra. På vår skola genomför vi klassrumsobservationer, kollegialt lärande, CPDC-möten och utbildning på plats för att stödja både nya och andra lärare. Dessa sessioner fokuserar på viktiga LtP-komponenter såsom inkluderande lektionsplanering och förbättring av den fysiska lärandemiljön.

Tack vare mitt engagemang och min konsekventa tillämpning av metodiken valdes jag ut som ToT och Champion Teacher. Genom att föregå med gott exempel och tillämpa det jag har lärt mig har jag vunnit mina kollegers förtroende, vilket gör det lättare att stödja och vägleda dem.

Jag är djupt tacksam mot War Child för att de har gett oss kunskap om LtP-metoden och för deras fortsatta mentorskap och coaching. Denna resa har inte bara förändrat mitt sätt att undervisa utan också stärkt vår skolas engagemang för lekfulla lärandeupplevelser.”