Can't Wait to Learn: Så ökar vi effekten genom kvalitetsgranskad forskning
24 april 2025

Det har sedan 2012 varit en prioritet för oss på War Child att förstå effekten av vår prisbelönta digitala lärandemetod Can’t Wait to Learn (CWTL) genom omfattande, kvalitetsgranskad forskning – i syfte att fortsätta förbättra vårt stöd till barn som drabbats av krig.

Children in class learning through Can't Wait to Learn in Uganda
Effektmätning och inkludering
År 2022 genomförde vi en klusterrandomiserad kontrollerad studie i Uganda, en forskningsmetod som syftar till att utvärdera den faktiska effekten av en insats, för att jämföra Can’t Wait to Learns digitala, personligt anpassade lärande med traditionell klassrumsundervisning.
Glädjande nog visade studien att barn som deltog i programmet gjorde betydligt större framsteg i både läsning och matematik, jämfört med barn i den vanliga skolundervisningen.
Resurser kan vara ett stort hinder för utbildning och inkluderingsarbete. I både Tchad och Uganda har War Child genomfört studier av kostnadseffektivitet för att utvärdera och identifiera sätt att förbättra Can’t Wait to Learns ekonomiska genomslag. Med hjälp av det brittiska utrikesdepartementets 5E-ramverk samlade vi och analyserade både kvantitativa data och kvalitativ återkoppling för att undersöka programmets effektivitet, kostnadseffektivitet, kvalitet och jämlikhet.
Med dessa insikter kunder vi säkerställa att programmet var tillräckligt kostnadseffektivt för att kunna genomföras i de utsatta områden där vi arbetar. De var också avgörande för att förbättra programmet och möjliggöra att det kan anpassas och upprepas i andra sammanhang.
De fallstudier vi analyserade i Tchad, Uganda och Sudan granskade även utbildningslandskapet och den politiska styrningen, för att utforska möjligheterna för utbildningsteknologiska program som Can’t Wait to Learn i dessa länder.
Tack vare insikter från beslutsfattare och utbildningsspecialister samt analyser av nationella utbildningsstrategier, har vi kunnat utveckla våra egna strategier för att integrera Can’t Wait to Learn i ländernas utbildningssystem.

Barn i Tchad lär sig arabiska siffror
Vi har också uppnått betydande förbättringar i läranderesultat, vilket har dokumenterats i kvalitetsgranskad forskning, både Libanon och Sudan. Just nu pågår dessutom en storskalig kvasiexperimentell studie i Ukraina.
Den GPE KIX-stödda forskningsstudien – ett samarbete mellan Global Partnership for Education och International Development Research Centre (IDRC) – visade att barn som använde plattformen i dessa länder upplevde ökad motivation och större självförtroende.
Föräldrar och lärare vittnade dessutom om förbättrat beteende, starkare sociala relationer och en nyfunnen entusiasm för lärande hos sina barn och elever.
Can’t Wait to Learn visade prov på sin inkluderande kraft genom att möjliggöra för barn med funktionsnedsättning att ta del av innehållet och övervinna hinder för lärande.
Programmet hade särskilt stor betydelse för flickor i Tchad – där de som låg efter pojkar i skolresultat hann ikapp på bara fyra och en halv månad. Flickornas inlärningsframsteg var fyra gånger större än pojkarnas efter att ha spelat spelet.

Girl in class learning through Can't Wait to Learn in Chad
Mot ökad effekt
Vår resa handlar inte bara om att blicka tillbaka på tidigare framgångar utan vi är fast beslutna att ständigt anpassa och förbättra oss. Vi tar avstamp i gedigen forskning som formar framtiden för digitalt lärande. Baserat på våra insikter hittills kommer vi att fortsätta vidareutveckla Can’t Wait to Learn för att bättre kunna möta behoven hos de samhällen och samarbetspartner vi arbetar med.
Vi har till exempel förbättrat verktygen för lärarutbildning, hittat nya och mer effektiva sätt att engagera vårdnadshavare, lärt oss mer om hur mycket tid ett barn optimalt behöver för att lära sig med Can’t Wait to Learn, och gjort programmet mer tillgängligt för barn som lever utanför sina hemländer.
Framför allt ger vårt engagemang för forskning och utveckling oss möjlighet att anpassa programmet efter olika utmanande kontexter, samtidigt som vi kan visa på dess värde för finansiärer, partnerorganisationer och viktigast av allt, de barn, lärare, regeringar och samhällen vi arbetar för.
Med rätt investeringar och stöd har Can’t Wait to Learn potential att bli en av de mest kostnadseffektiva, flexibla, skalbara och effektdrivna lärandelösningarna – sömlöst integrerad i utbildningssystem världen över.
Vi hoppas att Can’t Wait to Learn kommer att förändra livet för miljontals fler barn som drabbats av konflikter och klimatkriser. Tillsammans med våra partners kan vi skapa en ljus framtid där inget barn lämnas utanför.